Schietsport

Algemeen.

De schietsport is een sport die geschikt is voor iedereen en voor elke leeftijd. Het is bij uitstek een sport voor perfectionisten. Een (Olympische) sport waar alles in zit en die kan worden beoefend van recreatief tot aan topsportniveau. Een sport die in Nederland momenteel door circa 42.000 bij de KNSA geregistreerde schutters wordt beoefend in de leeftijdscategorie van circa 9 tot 90 jaar.
Duizenden mensen uit alle lagen van de bevolking, zowel mannen als vrouwen vinden elkaar bij hun sport en op hun vereniging.

Om een (zeer) goede schutter te worden, moet iemand wel over bepaalde extra kwaliteiten beschikken. Een goede conditie, lichaamsbeheersing en concentratievermogen zijn belangrijk om de beste resultaten te behalen. Daarnaast is er de uitdaging om steeds hoger te scoren.
Met deze eigenschappen kan iemand zelfs uitgroeien tot een topper, waarvan Nederland er inmiddels een aantal kent. Het hoogste niveau dat een sportschutter kan bereiken, is het lidmaatschap van één van de KNSA-kernploegen (o.a. Geweer, Pistool, Kleiduiven).

Zowel voor de recreatieve als voor de wedstrijdschutter worden elk jaar diverse wedstrijden georganiseerd. Er zijn wedstrijden in elke categorie zoals: Junioren, Senioren, Veteranen en zowel voor Dames als Heren. Uiteraard neemt elke schutter deel op zijn of haar eigen niveau.
Het is natuurlijk slechts een klein gezelschap dat op het hoogste nationale- en internationale niveau wil en kan schieten. Het merendeel van de sportschutters beoefent de schietsport op recreatief niveau en neemt al dan niet deel aan wedstrijden binnen of buiten de eigen vereniging.

Houding.

Bij Schietvereniging Naaldwijk wordt in principe geschoten in twee houdingen: staand voor pistool en knielend voor geweer en karabijn.
Tijdens de instructie die U ontvangt bij een kennismaking met de schietsport krijgt U hier alle details en tips over te horen.

Kalibers.

De verenigingswapens die Schietvereniging Naaldwijk bezit zijn luchtwapens of kleinkaliber wapens. Kleinkaliber wordt ook wel aangeduid als .22 (inch).
Het kaliber zegt iets over de maat van de kogel. Een .22 kogel is in doorsnede iets kleiner dan 6 mm. (5,58 mm).
Alle patronen groter dan .22 worden grootkaliber genoemd.

Puntentelling.

De roos waarop wordt geschoten wordt een visueel genoemd. Een geweerkaart heeft 5 visuelen waar per visueel 1 maal op geschoten wordt. Een pistoolkaart heeft slechts 1 visueel waar 5 maal op geschoten wordt.
Een visueel heeft een aantal cirkellijnen, oplopend van 0 punten aan de rand tot 10 punten in het hart (roos).

Bij een geweerkaart moet het middelste puntje helemaal zijn weggeschoten om 10 punten te behalen, bij het pistoolvisueel geldt: raken is tellen.
Als het schot in de cirkel met waarde 6 zit, maar hij raakt de cirkel met waarde 7, telt het schot als een 7.
Met 5 schoten op één kaart kunt u dus maximaal 50 punten scoren, dit noemen wij in schietjargon een “MAX”.